خوشا آنان..

من با همه فرق ندارم

گفت وگو با دکتر شمس الدین کهانی
نگاه منفی به بیماریهای روانی
* هرچه افراد دارای پایگاه اجتماعی، اقتصادی مناسب تر و تحصیلات بالاتر باشند به مسائل روحی- روانی نگاه روشن تری دارند
* اگر فرد بنا به دلایلی دچار نوعی بیماری روانی مانند افسردگی شود، با مهیا شدن شرایط مناسب دوباره سلامت خود را به دست خواهد آورد
006009.jpg
اشاره: طبق پژوهش های انجام شده در داخل کشور، ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد جامعه از انواع بیماری های روانی رنج می برند. این در حالی است که اقدام برای درمان بیماری های روانی از سوی افراد بسیار محدود است. یکی از دلایل این موضوع نگرش افراد جامعه به بیماری های روانی است.نگرش مردم به بیماری های روانی به طرز چشم گیری منفی است و همین امر موجب کاهش مراجعه افراد بیمار به روانپزشک یا روان شناس شده است. در حالی که گاهی همین بیماری های روانی زندگی فردی و اجتماعی فرد را با مشکلات جدی مواجه می کند.در این زمینه دکتر شمس الدین کهانی دست به پژوهش زده است.
این روان شناس بالینی در حال حاضر در مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول(ص) مشغول فعالیت است. درخصوص نگرش مردم به بیماری های روانی با وی به گفت وگو نشسته ایم.
* پژوهش شما دیدگاه افراد در زمینه بیماری های روانی را در جامعه ما چگونه نشان می دهد؟
- با توجه به پژوهش های انجام شده نگرش افراد به بیماری های روانی در بیشتر کشورها منفی است. هرچه از کشورهای پیشرفته فاصله گرفته و به کشورهای جهان سوم نزدیک شویم نگرش منفی به این دسته از بیماری ها بیشتر خواهد شد. به نظر من این نوع نگرش ریشه در تاریخ بیماری های روانی دارد. قدمت بیماری های روانی به قدمت انسان می رسد. به عبارتی از زمانی که انسان وجود داشته بیماری های روانی نیز به نوعی وجود داشته است. ولی به دلیل آن که آگاهی و اطلاعات لازم در زمینه سبب شناسی این بیماری ها وجود نداشته، عوامل دیگری مانند ارواح خبیثه و بت ها را در بروز این بیماری ها دخیل می دانسته اند. کلمه دیوانه نیز که از همان زمان سرچشمه گرفته به فردی اطلاق می شود که دیو در وجودش حلول کرده است یا واژه مجنون که در لغت به معنی فرد جن زده است. بنابراین با چنین نگرشی در سبب شناسی این بیماری ها نگرش به هیچ وجه مثبت نخواهد بود. درخصوص بیماری های روانی، برخلاف بیماری های جسمانی، افراد به پنهان کاری می پردازند و این پنهان کاری به دلیل وجود همان نگرش منفی است. حتی تا قرن نوزدهم نگاه مردم به بیماران روانی بسیار ظالمانه بود به نحوی که این بیماران را به غل و زنجیر کشیده، کتک می زدند و آنان را از امتیازات اجتماعی محروم می کردند. در همان قرن یک پزشک فرانسوی به نام پینل (Pinel) نخستین کسی بود که بیماران روانی را از غل و زنجیر رها کرده و توصیه کرد که از آنها همچون سایر بیماران مراقبت شود و خدمات بهداشتی در اختیار آنان قرار گیرد.
با توجه به تغییرات اساسی و اصولی در سبب شناسی این بیماری ها، نگرش مردم به بیماری های روانی مناسب تر شده است. اما برخلاف آگاهی ها واطلاعاتی که از طریق روزنامه ها، مجلات، رادیو و تلویزیون و... در اختیار مردم قرار می دهند باز هم گاهی افراد برای درمان به کسانی مانند دعانویس ها پناه می برند و بدیهی است که از نظرما این نوع درمان، درمان مناسبی نیست.
* چه قشری از افراد جامعه ما بیشتر در مواقع لزوم به روان شناس یا روانپزشک مراجعه می کنند؟
- تجربه ۱۴ یا ۱۵ ساله من دردرمان بیماری های روانی نشان می دهد که بیشتر خانم ها به روان شناس یا روانپزشک مراجعه می کنند. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. شاید یکی از این دلایل نوع نگرش آقایان به مسائل روحی- روانی است. آقایان اغلب بر این باورند که استفاده از داروهای اعصاب و روان نوعی اعتیاد ایجاد می کند. علاوه بر آن اغلب آقایان مراجعه به روانپزشک و روان شناس یا به عبارتی اقدام برای درمان بیماری های روانی را، به نوعی ضعف اراده می دانند.
به همین جهت آقایان برای اثبات قوی بودن اراده ترجیح می دهند که وارد حیطه درمان نشوند. حتی در زمینه اقدام برای درمان بیماری های روانی فرزندان نیز بیشتر مادران وارد عمل می شوند.
دلیل دیگری که شاید بتوان در این زمینه مطرح کرد یکسان نبودن حقوق اجتماعی زنان و مردان در جامعه و در نتیجه تحت فشار قرارگرفتن خانم ها است.
* آیا ویژگی های فردی مانند سن، میزان تحصیلات، موقعیت اجتماعی و ... دراین زمینه مؤثر است؟
- در پژوهش های ما ثابت شد که برخی ویژگی های فردی و اجتماعی در نگرش فرد به بیماری های روانی مؤثر است. به نحوی که هر چه افراد دارای پایگاه اجتماعی، اقتصادی مناسب تر و تحصیلات بالاتر باشند به مسائل روحی- روانی نگاه بهتری دارند. باید توجه داشت که انسان یک موجود دوبعدی است. همان گونه که جسم انسان به دلایل گوناگون به بیماری دچار می شود، روح و روان وی نیز ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شود. بنابراین همان گونه که فرد برای درمان مشکلات جسمی به پزشک مراجعه می کند، برای درمان بیماری های روحی- روانی نیز باید به روانپزشک یا روان شناس مراجعه کند.
* کمی هم درباره روش پژوهش خودتان، کاربردهای عملی آن و جامعه آماری که در نظر گرفتید بگویید.
- این پژوهش ها به صورت میدانی (Survay) انجام می شود. دراین دسته از پژوهش ها، پژوهشگر با تنظیم یک پرسشنامه نگرش سنجی به پژوهش می پردازد اما درباره کاربردهای آن می توان گفت که این نوع تحقیقات بنیادی هستند. به عبارتی براساس یافته ها و نتایج این تحقیقات می توان بحران های جدی را کشف کرد و با سرمایه گذاری و آموزش های لازم به افراد جامعه، آگاهی آنان را در زمینه  مقابله با این بحران ها افزایش داد. برای این پژوهش براساس نمونه گیری، جامعه را به طبقات شهری و روستایی تقسیم کردیم و با توجه به حجم جمعیت روستایی و شهری افرادی را در نظر گرفتیم که سواد خواندن و نوشتن داشته و بتوانند پرسشنامه را خوانده، درک کرده و پاسخ دهند.
* آیا پژوهشی انجام شده است که میزان سلامتی یافتن بیماران روانی را نشان دهد؟ به عبارتی آیا بیمار روانی برای همیشه بیمار روانی باقی خواهد ماند؟
- مرز بین سلامت روانی و بیماری روانی تنها یک خط است. فرد در طول زندگی از هنجار و سلامتی به نابهنجار و بیماری منتقل می شود و برعکس. اگر فرد بنا به دلایلی دچار نوعی بیماری روانی مانند افسردگی شود، با مهیا شدن شرایط مناسب دوباره سلامت خود را به دست خواهد آورد. راه بازگشت به سلامتی در بیشتر اختلالات روانی وجود دارد. اما تعدادی از بیماری های روانی کمی مزمن و طولانی تر است. همانگونه که برخی از بیماری های جسمی مانند بیماری فشار خون، تا آخر عمر همراه بیمار است در میان بیماری های روانی نیز بیماری هایی زیر عنوان بیماری های شدید روانی یا سایکوزها (psychosis) مطرح می شوند.
سایکوزها برخلاف آن که تا آخر عمر همراه فرد مبتلا خواهند بود، اما می توان با پیگیری درمانی آنها را کنترل کرد. بنابراین فرد مبتلا می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. تنها گاهی ممکن است علائم عود کند که با اقدامات دارویی به حالت کنترل بازخواهد گشت.
گفت وگو: ساسان پارسی


نگاه
اختلال  در یادگیری  شایع ترین  علامت  افسردگی  است
006000.jpg
یک  متخصص  اعصاب  و روان  گفت : اختلال  در تمرکز حواس  و در نهایت  اختلال  در یادگیری  شایع ترین  علامت  افسردگی  است .
دکتر مهران  محمدیان  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افسردگی  که  از شایع ترین  اختلالات  روانی  است  گاهی  با فقدان  انرژی  در انجام  امور روزانه ، سردرد، دردهای  پراکنده  در بدن ، کم خوابی  و یا بد خوابی  همراه  است .
وی  ادامه  داد: افسردگی ، همچنین ، ممکن  است  به  صورت  اختلالات  گوارشی  و دردهای  معده  ظاهر شود اما علائمی  از زخم  معده  و روده  نداشته  باشد که  در این  صورت  با بر طرف  شدن  افسردگی  ناراحتی  گوارشی  نیز بر طرف  می شود.وی  اظهار داشت : تغییر خلق  که  ممکن  است  به  صورت  غمگینی  مشاهده  شود (در کودکان  و نوجوانان  به  جای  غمگینی  احتمال  دارد که  به صورت  تحریک  پذیری  بروز کند)، احساس  بی کفایتی ، پوچی  و بی لیاقتی  از علائم  افسردگی  است .
محمدیان  افزود: فرد افسرده  ممکن  است  بر سر مسائل  خیلی  جزئی  و بی اهمیت  گریه  را سردهد و احساس  گناه  کند که  این  خود یکی  از بهترین  علائم  تشخیص  افسردگی  است .وی ، همچنین ، دردهای  پراکنده  در بدن  همچون  درد معده  و سردرد به  گونه ای  که  ممکن  است  تصور ابتلاء به  بیماری  کشنده  و صعب العلاج  را برای  فرد ایجاد کند ، را از دیگر علائم  افسردگی  عنوان  کرد.وی  معتقد است : در بیماران  مبتلا به  افسردگی ، کم  اشتهایی  و کاهش  وزن  و یا برعکس  پر خوابی  و افزایش  وزن  و اختلالات  خواب  بیشتر دیده  می شود.این  متخصص  اعصاب  و روان  گفت : در بیماران  مبتلا به  افسردگی  افکار خودکشی  شایع  است  و می توان  علائم  افسردگی  را به  صورت  خلاصه  کم  شدن  علاقه ها و تمایلات  به  مسائل  روزمره ، کندی  علائم  روانی - حرکتی ، کاهش  انرژی ، کاهش  وزن  و اشتها، خلق  افسرده ، اختلال  خواب ، کاهش  تمایلات  جنسی ، کم  شدن  تمرکز و درک  و قدرت تصمیم گیری  عنوان  کرد.
وی  در خصوص  درمان  بیماران  مبتلا به  افسردگی  اظهار داشت : درمان  بیماران مبتلا به  افسردگی  به  سه  نوع  روش  روان  درمانی ، دارو درمانی  و در نهایت «الکتروشوک» امکان  پذیر است .
وی  خا طرنشان  کرد: دارو برای  درمان  بیماری ، باید توسط  روانپزشک  معالج  فرد بیمار انتخاب  و تجویز شود و در خصوص  افرادی  که  تمایلات  و افکار خودکشی  دارند، الکترو شوک  یکی  از بهترین  روش های  درمانی  است .
 

ببخشید یاد ستون کمکم کنید می افتید!

خنک آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش
بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر
در جستجوی راه حلی برای مشکلات یا اضطرابات موجود است ولی احتمال دارد که در مورد تصمیم‌گیری درباره مسیر درستی که باید آنرا دنبال کند دچار اشکال شود .   

از نظر عاطفی حالت «منع و جلوگیری» در او وجود دارد . احساس می‌کند که ناگزیر به سازش است و همین امر سبب می‌شود که وی با دشواری بتواند یک دلبستگی عاطفی ثابت داشته باشد .  
قویا تحت تاثیر صفات بارز منحصر به فرد و اصیل و افراد با شخصیت قرار می‌گیرد . تلاش می‌کند که از آنها تقلید کرده و اصالت شخصیت خود را نمایش دهد . 
برای کسب پیروزی ، تحرک و یک زندگی انباشته از تجربه تلاش می‌کند . می‌خواهد که آزادانه رشد کند و زنجیرهای تردید را از هم بگسلد ، پیروز شود و فعالانه زندگی کند . ارتباط با دیگران را دوست دارد و طبعی پرشور و شوق دارد . در برابر هر چیز تازه ، جدید یا شگفت‌انگیز واکنش مثبت نشان می‌دهد . علاقه‌های متعددی دارد و مایل به گسترش زمینه‌های فعالیت خویش است . نسبت به آینده خوش‌بین است .   
ناخشنود است . نیاز به گریختن از وضعیت موجود یافتن یک راه حل را برای او الزامی می‌سازد .   **
نسبتا احساس انزوا و تنهائی می‌کند ولی چون فرد بسیار محتاطی است لذا به خودش اجازه نمی‌دهد که دلبستگی‌های عمیق داشته باشد .
بر اثر تنش‌های ناشی از تلاش شخص برای مقابله با شرایطی که براستی از توانائی یا قدرت روحی او خارج است فشارهای روحی و یک احساس بی‌کفایتی ( هرچند که خودش تصور می‌کند آدم با کفایتی است ) در وی پدید آمده‌اند . تلاش می‌کند تا از طریق فعالیت شدید و پافشاری در مورد درستی راه و روش خود بر فشار روحی مزبور غلبه کند . خودداری ( خودداری = Self-Control یعنی توانائی فرد برای تسلط بر انگیزه‌های خویش و با مطالعه عواقب و نتایج ، آنها را با اراده‌اش رهبری کند ) بیجای شخص می‌تواند منجر به تظاهرات غیر قابل کنترل خشم شود .   *

مهر طلبی
نویسنده: هاریت بریکر
تفکر ارزشی را به طور خلاصه می توان خلاقیت هدایت شده برای تصمیم گیری دانست. در این کتاب فرایندهای خلاقانه ای معرفی و تشریح می شوند که باید برای شناسایی مسائل تصمیم، ابداع گزینه ها و تبیین اهداف از آنها پیروی کرد (مسئله ای که افراد در آن نیاز دارند تا مورد محبت اطرافیان قرار بگیرند و توجه دیگران را بخود جلب نمایند. این موضوعی است که سبب میگردد تا برای بدست آوردن این مسئله یعنی "مهر طلبی "دست بهرکاری بزنند.)
 
خواباگاهی(آگاهی در رویاهای خواب)
نویسنده: استیفن لابرژ
خواباگاهی یعنی آن حالتی که از خواب بودن خود آگاه باشیم و خواب ببینیم. در حالت خوابگاهی می توان با جنبه های ناشناخته ی شخصیت خویش، خواه مطلوب و نامطلوب روبرو شد و بر آنها تسلط یافت. دکتر استیفن لابرژ، پیشروترین محقق معاصر در زمینه ی خواباگاهی که خود نیز در شمار خواباگاهان برجسته است، در کتاب حاضر که جزء پرفروش ترین کتاب ها در آمریکا بوده است، نتیجه ی تحقیقات انجام شده و تاریخچه ی موضوع و شیوه ی دستیابی به این حالت شگرف را تشریح می نماید.

زنان خوب به آسمان می روند زنان بد به همه جا میرسند
نویسنده: اوته ارهارت
امروزه زنان نمی خواهند فقط سر به راه باشند. آگاهی زنان از خویشتن افزایش یافته است. با این حال، تناقض های فراوانی در ذهن زن امروزی نهفته است. می کوشد تا خود را ابراز کند، اما وجدانش ناراحت است. در بیرون خاموش است اما در درون آکنده از کشمکش است. از سویی می خواهد محبوب همگان باشد و می کوشد همه را راضی نگه دارد، از سوی دیگر می داند که به این ترتیب دچار وابستگی می شود. کتاب حاضر به بررسی موشکافانه روحیات و خصوصیات زنان و کشمکش های درونی و عکس العمل های بیرونی آنان می پردازد و قصد دارد به نوعی یاریگر زنان باشد.

ارتباط
تشنگی
و امید

علت فوت : فقدان نی و ادعای پیامبری

جسد بی جان چوپان        در کنار کاغذ سیگاری که روی آن نوشته بود :
برای رسیدن به تعادل باید هر چیزی را به هر اندازه که رد می کنیم قبول کنیم
و هر ارتباطی که به وضعیتی ارضا کننده بینجامد نیرومند خواهد گشت .